1/01/2010

 

Hoop

Uit psychologisch onderzoek blijkt dat mensen die (veel) hoop hebben langer leven, gelukkiger zijn, succesvoller zijn en socialer. Het is een mooie thema, hoop, net als verlangen. Een combinatie van verlangen en hoop brengt mensen in beweging, op weg naar het visioen dat gloort aan de horizon. Ik ben van nature hoopvol en optimistisch. Als ik aan de toekomst denk dan zie ik positieve beelden, zo is mijn aard. Dat kan soms lastig zijn omdat mijn verwachtingen misschien niet altijd even realistisch zijn. Ik ben soms naief, ik ben geneigd te denken dat alle mensen goed zijn, wat natuurlijk niet waar is. Maar het is fijn om in zo'n onderzoek te lezen dat hoop / optimisme (als het een beetje realistisch is) positieve gevolgen heeft. Dat ervaar ik zelf ook zo. Ik geloof in wat ik doe, ik ben enthousiast / gedreven omdat ik er vertrouwen in heb dat het zin heeft wat ik doe, dat het doel dat ik voor ogen heb bereikbaar is. De gehandicapten in Senegal die nu een eigen centrum hebben zijn ook hoopvol en daarom werken ze keihard. Samen kunnen we veel bereiken. Ik werk graag met de gehandicapten. Het is voor hen voor het eerst dat zij de kans krijgen een vak te leren, aan het werk te gaan en geld te verdienen. Steeds liepen ze tegen dingen aan die ze graag wilden maar wat niet kon (naar school gaan, aan het werk gaan). Nu kan het wel. Het is fijn samenwerken met mensen die zo gemotiveerd en hoopvol zijn.

Comments: Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?