tag:blogger.com,1999:blog-139999312024-03-07T19:27:01.252+01:00Levinas and multicultural societyI hope some day I will write a dissertation about Levinas and intercultural contact. I don't have time now, but at least I can express my thoughts on this blog. Levinas says that a relation becomes ethical when I meet another person. The image I create of the other can never coincide with the real person. An individual is unique, he can't be reduced to the (supposed) characteristics of his group. So I should have an open mind for the real person and let go of my prejudices anytime.Unknownnoreply@blogger.comBlogger430125tag:blogger.com,1999:blog-13999931.post-77220124962267058312022-12-03T14:51:00.000+01:002022-12-03T14:51:00.018+01:00God en de filosofie Hoera, ik heb tijd voor mezelf! En nu lees ik "God en de filosofie", van Emmanuel Levinas. "Filosofie en religie gaan niet samen", zei ik een jaar of twintig geleden tegen een hoogleraar, toen ik bij de Universiteit van Amsterdam werkte. "Want religie / de kerk is dogmatisch en filosofie is open en kritisch, alles kan ter discussie worden gesteld." "Als je wilt zien hoe het wel samen Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-13999931.post-26965396600110939282022-10-18T14:40:00.001+02:002022-10-18T14:40:41.078+02:00 Sinds ik een tweedaagse training verbindende (geweldloze) communicatie heb gevolgd, ben ik wat aan het herkauwen / peinzen over woorden voor gevoelens en behoeftes. Ik heb al ondervonden dat "genieten" in mijn beleving ook een behoefte is, ook al stond hij niet in de lijst. En een gevoel van machteloosheid vind ik eigenlijk een quasi-gevoel. Ik ben nog niet uitgekauwd / uitgepeinsd over "Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-13999931.post-83131185794668671882022-05-20T14:06:00.002+02:002022-05-20T14:06:16.055+02:00 Wow, wat is dit een goede uitleg van de filosofie van Levinas, over intercultureel contact en racisme...https://www.youtube.com/watch?v=RaPNYQ_qdIIUnknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-13999931.post-49955656494257816712022-05-20T13:11:00.002+02:002022-05-20T13:11:51.755+02:00Ontmoeting met de ander - zonder angst Enis Odaci: "De ontmoeting met de ander vraagt om kwetsbaarheid en openheid.""Er is elke dag wel weer een angstig verhaal te vertellen. Blijf dan lekker in je huis met een boekenkast naar keuze, waar al jouw heilige waarheden in staan."***INTERRELIGIEUZE DIALOOG Ik word uitgenodigd voor een duo-lezing met mijn bevriende predikant. In de uitnodigingsmail staat, heel sympathiek overigens, datUnknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-13999931.post-26800577929983857412022-05-15T12:35:00.006+02:002023-12-30T10:20:31.757+01:00GelijkwaardigheidHet is ruim twintig jaar geleden dat ik begon met boeken
lezen van en over Emmanuel Levinas. Maar ik denk nog bijna iedere dag aan zijn
filosofie. Juist in deze tijd en juist in Den Haag als multiculturele stad met
grote tegenstellingen, is zijn filosofie heel actueel en belangrijk. Ik vind
het jammer dat het zo moeilijk uit te leggen is en dat de emoties snel hoog
oplopen in gesprekken hierover.Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-13999931.post-74501700890711011132021-08-07T09:40:00.008+02:002021-08-07T10:15:05.264+02:00Zwart racisme bestaat nietN.a.v. een artikel op Politiek moet je doen ben ik boeken gaan lezen van Julian With, een Surinaams publicist en schrijver. Ik ben begonnen met "Land van harmonieuze kontrasten?", gevolgd door "Zwart racisme bestaat niet". Natuurlijk zijn de boeken gedateerd (geschreven in de jaren '70 - '80), maar even goed nog steeds actueel. "Land van harmonieuze kontrasten?" vind ik een heel Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-13999931.post-10133806422192203272021-03-07T10:26:00.012+01:002021-03-07T11:47:26.539+01:00Enkele beschouwingen over de filosofie van het racismeOp 7 juli 2005 schreef ik mijn eerste post op dit weblog, meer dan 15 jaar geleden. Ik was toen van plan te promoveren op het onderwerp Levinas en de multiculturele samenleving / intercultureel contact / racisme. Mijn begeleider zou Hent de Vries zijn (https://en.wikipedia.org/wiki/Hent_de_Vries) van de Universiteit van Amsterdam. Maar met de honderd andere dingen die ik er toen naast deed - en Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-13999931.post-13748786520575285562020-10-04T10:36:00.001+02:002021-08-07T10:21:09.930+02:00'White saviors'Hoe vaak gebeurt dit? Hoe vreselijk is dit? Maar: wat zijn de overeenkomsten met mijn verhaal? https://blendle.com/i/360-magazine/de-goede-daad/bnl-360-20201001-78a00ebab1d9?sharer=eyJ2ZXJzaW9uIjoiMSIsInVpZCI6InRtcDljMGU0MTMzMzhjYjBlNDM5IiwiaXRlbV9pZCI6ImJubC0zNjAtMjAyMDEwMDEtNzhhMDBlYmFiMWQ5In0%3D https://sz-magazin.sueddeutsche.de/gesundheit/uganda-bach-entwicklungshilfe-88525?reducedUnknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-13999931.post-14074681068244134322020-09-21T12:24:00.001+02:002020-09-21T12:24:16.648+02:00VergevenHet wordt vaak gezegd: dat je de ander móet vergeven. Want dat is goed voor je gezondheid, er valt een last van je schouders en je kunt tenminste weer verder samen. Er wordt ook vaak gezegd dat woede niet goed is, veel te destructief. Dus laat het los. Maar dat kun je helemaal niet doen op commando: vergeven of stoppen met boos zijn. Het is iets wat op een gegeven moment vanzelf gebeurt (of Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-13999931.post-34944297277255979482019-01-13T15:08:00.002+01:002020-04-18T20:43:48.745+02:00Wat weet jij er nou van?
Bas Heijne schrijft in een artikel in het NRC over de tweedeling in de Nederlandse multiculturele samenleving, over het gebrek aan broederschap over de grenzen van je eigen groep / clan heen.
Waarom is grensoverstijgende broederschap zo moeilijk volgens Heijne? Hij haalt een schrijver aan, Frans Kellendonk, die zegt: “Het is angst. Racisme komt voort uit distinctiedrift, de neiging in de mens Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-13999931.post-21516163301095109312018-09-28T11:34:00.001+02:002018-09-28T11:38:13.975+02:00God maakt geen onderscheid tussen mensenIk moest opeens terugdenken aan het bijbelverhaal over Petrus en Cornelius (Handelingen 10). Wat een prachtig pleidooi voor tolerantie is het eigenlijk. Om ontmoeting / het bouwen van bruggen mogelijk te maken zegt God tegen Petrus dat hij deze keer wel varkensvlees mag eten.
Petrus zat op het platte dak van Simons huis. Daar laat God Petrus een visioen zien van een groot laken dat Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-13999931.post-53799948035288589532018-09-21T11:05:00.000+02:002018-09-21T11:13:13.693+02:00Het woord heeft mij gered - Rodaan Al Galidi
Ik ben bezig een filmbijeenkomst te organiseren over de film "Het woord heeft mij gered". De film gaat over de Irakese dichter en schrijver Rodaan Al Galidi, die negen jaar doorbracht in een asielzoekerscentrum. Ik vind het een prachtige film.
Rodaan laat in de film zijn schoenenkast zien. Hij zegt dat hij nooit schoenen weggooit. Naast de schoenen staan zijn dichtbundels. Hij zegt: 'Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-13999931.post-88021237629833776862018-08-14T16:01:00.001+02:002018-08-14T16:03:57.627+02:00Weg met het hokjesdenken!
Wat een mooi, ontroerend artikel, wat verwoorden de leerlingen goed wat er mis is met stereotypen:
***
Als de middelbare-schoolklas van leraar Martijn Simons zich voorbereidt op het eindejaarsfeest, slaat het aanvankelijke enthousiasme voor het thema ‘stereotypen’ al snel om in argwaan. ‘Deze school doet alsof ze zo multicultureel is, maar ze snappen er niets van. Echt, hoe kun je zo Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-13999931.post-15297716356003320662018-08-12T09:52:00.002+02:002018-08-14T16:17:53.978+02:00De taal van de jakhals en de girafWe volgen met Coöperatie Eva een training voor coöperatief ondernemen (www.ondernemenmeteenuitkering.nl). Afgelopen donderdag ging het over verbindende / geweldloze communicatie. Ik heb wel vaker iets gehoord over geweldloze communicatie, maar deze training was heel verhelderend en goed toepasbaar in de praktijk. Ik bedacht me dat er veel overeenkomsten zijn met de filosofie van Levinas.
Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-13999931.post-12744185417132044742018-07-19T11:54:00.001+02:002018-07-19T11:54:16.215+02:00Nieuwe belevenissen bij Bakker Bart...
Ik neem 's ochtends vaak een ontbijtje bij Bakker Bart en het zijn vaak dezelfde mensen die ik daar tegen kom. Een van de eerste mensen die ik daar leerde kennen is Frits Enk, schrijver en gepensioneerd journalist van de Gaykrant. Hij geeft Nederlandse les aan een Syrische vluchteling en hij zei dat het soms best moeizaam gaat, dat hij de vluchteling tips geeft maar dat hij niet wil Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-13999931.post-60921884984641796882018-07-06T14:15:00.001+02:002018-07-06T14:21:08.806+02:00Waar was ik toen ik er niet was? - Over verantwoordelijkheidIk las net een artikel van filosoof / psycholoog Monica
Meijsing over haar nieuwe boek: `Waar was ik toen ik er niet was?´. Dat is al
een mooie titel sowieso. Ik stel me voor dat een kind die vraag stelt, in de
zin van: ´Waar was ik toen ik nog niet geboren was (en nog niet in de buik van
mijn moeder)?´ ´Bij God´ zou ik dan misschien antwoorden.
Ze doet in het artikel een paar uitspraken die Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-13999931.post-66628691860906382412018-03-05T12:33:00.000+01:002018-03-05T13:12:36.153+01:00Geven om de echte anderIk ben vanochtend naar een bijeenkomst geweest van Liberty, een Haagse belangenorganisatie voor sekswerkers, voor een gesprek tussen sekswerkers en buurtbewoners in de omgeving van de Doubletstraat (een straat met raamprostitutie). Ik vond het heel goed dat deze bijeenkomst werd georganiseerd.
Deze ontmoeting was een sprekend voorbeeld van waar Levinas het over heeft: de ontmoeting met de ander.Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-13999931.post-24941853422449152882017-09-04T14:43:00.003+02:002017-09-04T16:20:20.270+02:00"Ik mis soms een God om in te geloven"
Witsand
Ik loop door de jaren
langs een eindeloos strand
Ik probeer te verklaren
Hoe ik hier ben beland
Hoe sterk is het toeval
Hoe sterk is het lot
Ben ik wieUnknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-13999931.post-43105488134605514292017-02-10T11:17:00.000+01:002017-02-10T11:17:08.710+01:00Westerse verworvenheden en een dubieus dubbelleven in Dakar
Wat een naar en helaas herkenbaar verhaal stond er in de
Volkskrant over Senegalese jongeren die in Europa gestudeerd hebben en
teruggekeerd zijn naar Senegal (http://www.volkskrant.nl/buitenland/na-studie-in-het-vreselijk-racistische-europa-keerden-deze-jongeren-terug-naar-senegal~a4459211/).
Over een uitzichtloos bestaan met in het geheim veel drank, softdrugs en vrije seks,
terwijl geteerdUnknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-13999931.post-73663291558311378642016-08-21T12:35:00.002+02:002016-08-21T12:35:45.752+02:00A crack in everythingLeonard Cohen zingt: "There is a crack in everything, that's how the light gets in." Dat vind ik een mooi beeld. Eigenlijk had er "everyone" moeten staan in plaats van "everything". Een zwaar gehandicapte vrouw schreef daarover in Volzin, dat alle mensen beperkingen hebben, alleen op verschillende gebieden en in meer of mindere mate. Alleen God is onbeperkt.
Als ik iemand tegenkom die heel rijk,Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-13999931.post-4852260029533492842016-08-15T13:44:00.002+02:002016-08-15T14:03:37.611+02:00Moeten immigranten assimileren? OnzinIn het NRC van zaterdag stond dat migratiehoogleraar Koopmans vindt dat immigranten moeten assimileren. Hij vindt dat migranten vooral zelf verantwoordelijk zijn voor hun achterstand. Hij beweert dat deze beleidsaanbeveling voortkomt uit onderzoek dat hij heeft gedaan (ik zie nu dat ik in maart hier ook al schreef over zijn onderzoek). Op de pagina ernaast staat een artikel van Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-13999931.post-65115124493633529542016-07-21T23:59:00.001+02:002016-07-21T23:59:33.466+02:00Over racisme en "de witte man"Een maand geleden stond in het NRC dat Quinsy Gario vond dat "oplossingen voor racisme niet kunnen komen van witte geprivilegieerde mannen". Ik was het toen niet met hem eens. Als je met de naam Mohammed een sollicitatiebrief stuurt, is de kans dat je op gesprek wordt gevraagd meteen een stuk kleiner dan met een typisch Nederlandse naam. Je wordt bij voorbaat uitgesloten, ongeacht je kwaliteiten,Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-13999931.post-32783714087455079722016-04-08T09:55:00.003+02:002016-04-08T09:55:57.461+02:00Belevenissen bij Bakker BartIk begon mijn werkdag vaak met een ontbijtje bij La Place van V&D, maar nu dat niet meer kan doe ik maar Bakker Bart. Het is eigenlijk leuker hier, want voor een socioloog zoals ik is dit een prachtige plek voor participerende observaties (net als LA American Food waar ik eerder over schreef). Het is de locatie van Bakker Bart vlakbij het Centraal Station. Ik heb altijd het gevoel dat ik hierUnknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-13999931.post-6041748164787954472016-03-21T15:26:00.001+01:002016-03-21T15:35:07.317+01:00Moeten moslims afstand nemen van geweld in de naam van de islam?Er stond een interessant artikel in de Groene Amsterdammer van 10 maart: 'Het blijft angstvallig stil' van socioloog Ruud Koopmans. Hij heeft onderzoek gedaan naar Europese moslims, waaruit blijkt dat 44% van de ondervraagde moslims er fundamentalistische ideeën op na houdt. Veel moslims stemden in met stellingen zoals: 'Joden zijn niet te vertrouwen', 'het westen wil de islam vernietigen' en 'Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-13999931.post-68766314007216486822016-02-26T22:39:00.000+01:002016-02-26T22:39:47.161+01:00"Ik verwerp een samenleving met een diepgewortelde afkeer van 'de ander'
Er stond een mooi artikel van Asha ten Broeke in de Volkskrant van vandaag, daar wil ik graag een citaat van delen. Ze reageerde op een interview met VVD-fractievoorzitter Halbe Zijlstra. Ze schrijft met humor en ze laat duidelijk zien dat Zijlstra met twee maten meet. En inderdaad zou een samenleving van mensen die open staan voor 'de ander ' en hun vooroordelen en generalisaties aan de kant Unknownnoreply@blogger.com0