12/22/2009

 

Hoe overleven we de feestdagen?

Hoe langer en vaker ik in Senegal ben, hoe vreemder ik de Nederlandse cultuur ga vinden. Van feestdagen verwacht je toch dat dat "feestelijk" is, niet iets wat je met moeite overleeft. Wat is er met ons als Nederlanders aan de hand dat de kerstdagen zo'n probleem voor ons zijn? Waarom kunnen we er niet een leuk spontaan feest van maken?

Ik kreeg een
nieuwsbrief van Caroline Franssen met haar bedrijfje Heart Management. Ze geeft vaak goede tips voor het verbeteren van je relatie. Maar dat de tips die zij geeft om de kerstdagen door te komen nodig zijn, dat is toch eigenlijk iets raars. Ik herken wat zij zegt, ik vind de kerstdagen zelf ook langdradig en moeizaam, maar waarom kunnen we daar als Nederlanders geen verandering in brengen, waarom zit onze cultuur ons zo in de weg?

Ze geeft tien tips om de kerstdagen door te komen:

"Tijdens de feestdagen zitten we vaak langer op elkaars lip en uitgebreider bij onze schoonfamilie aan tafel dan gewoonlijk.

Hier tien tips om er zoveel mogelijk plezier aan te beleven:

En bovenal: wissel samenzijn en alleenzijn voldoende met elkaar af. Mensen raken in de feestdagen ook overprikkeld doordat ze eenvoudigweg te lang in het gezelschap van andere mensen zijn."

Ik ben benieuwd wat de gemiddelde Senegalees hiervan zou vinden, van het idee dat je met je gezin voorafgaand aan Tabaski, het schapenfeest, het grootste feest van het jaar, eerst bij elkaar komt om de emotionele valkuilen van het feest te bespreken, en van het idee dat mensen overprikkeld raken als zij met de familie twee of drie dagen feest vieren, "doordat zij eenvoudigweg te lang in het gezelschap van andere mensen zijn".
Comments: Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?