11/07/2009

 

Andere tijden

Vrijdag heb ik de film 06/05 gezien van Theo van Gogh, over de moord op Pim Fortuyn. Het is vreemd om te zien hoeveel er veranderd is in de samenleving en vooral ook in de manier waarop ik tegen de situatie aan kijk, mijn persoonlijke beleving. Ik weet nog goed dat ik het vreselijk vond dat Theo van Gogh het over geitenneukers had en dat Pim Fortuyn de islam achterlijk noemde.

Nu denk ik: wat een verademing waren Theo van Gogh en Pim Fortuyn - qua doordachtheid en genuanceerdheid - in vergelijking met Geert Wilders. De film van Theo van Gogh is sterk. Als er mensen in belachelijk worden gemaakt, dan vooral medewerkers van de AIVD, geen Turken of Marokkanen / moslims. Het verhaal zit goed in elkaar en het is gemaakt met respect voor mensen, ongeacht waar zij vandaan komen.

Natuurlijk heeft Theo van Gogh erge dingen gezegd en met een groot deel van de standpunten van Pim Fortuyn ben ik het niet eens. Maar wat een wereld van verschil is het met Wilders. Via uitzending gemist van Zomergasten kwam ik een filmpje tegen van een dialoog tussen Pim Fortuyn en Nazmiye Oral, van de Nederlandse Moslim Omroep (zie hieronder). Het is een mooi gesprek, waarin zij goed naar elkaar luisteren en inhoudelijk met elkaar praten. Pim Fortuyn gebruikt geen enkel scheldwoord, hij praat nooit respectloos. Hij kent de cijfers en hij onderbouwt zijn stellingen. Hij zegt dat hij hoopt "dat we eruit komen", uit het integratievraagstuk, en dat hij zich daarvoor in wil zetten. Wanneer Namziye over haar moeder vertelt, dan denkt hij aan zijn eigen moeder. Hij bouwt bruggen.

Het is ondenkbaar dat Geert Wilders ooit zo'n dialooggesprek zou voeren. Te zien aan de Youtube filmpjes, lijkt het erop dat Wilders in 2006 voor het laatst een debat/dialoog voerde die niet in de kamer plaatsvond. En zijn speeches in de kamer zijn stuk voor stuk scheldpartijen zonder inhoud. Wanneer krijgen mensen hun verstand terug en beseffen ze dat het onzinnig is om op Wilders te stemmen?


Comments: Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?