11/26/2015

 

Een duwtje in de goede richting

Ik heb al een keer geschreven over dat je gelukkig wordt van iets te scheppen, iets creƫren, iets zelf maken. Vandaag las ik op Blendle dat je ook gelukkig wordt van dankbaarheid, van bewust stil staan bij de dingen waar je dankbaar voor bent en ook tegen mensen zeggen dat je hen dankbaar bent. Dat is een thema dat goed bij Levinas past. Het is inderdaad wel iets wat ik bewust doe: stil staan bij de dingen die goed gaan, waar ik blij mee ben, waar ik dankbaar voor ben.

Ik bedacht me nog een derde ding dat gelukkig maakt / dat het leven minder zwaar maakt. Ik bedacht me dat als er een probleem is, dat het dan fijn is om zelf actie te ondernemen om iets te doen tegen het probleem. Dat heeft ongeveer hetzelfde effect als zelf iets maken: je ziet het resultaat van wat je gedaan hebt. Als je iets kunt doen om een situatie te verbeteren en dat lukt (een beetje) dan kun je trots/bij zijn met wat je bereikt hebt. En er is niets naarder dan zitten wachten tot er hulp komt en je machteloos voelen. Daarom was het bijvoorbeeld in Senegal niet zo zwaar voor me om geconfronteerd te worden met armoede, ziektes en andere problemen, omdat ik mij daar inzette om de situatie te verbeteren voor mensen die het moeilijk hadden.
Comments: Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?