2/19/2015

 

Een vreemde vogel

Ik heb de film Matterhorn gezien, een erg mooie film. Het viel me op hoe snel ik toch interpreteer en oordeel, zonder te weten wat er echt aan de hand is. Ik denk altijd van mijzelf dat ik niet bevooroordeeld ben, dat ik met een open blik kijk, maar dat valt toch tegen.

De vreemdeling die op een dag bij Fred aanklopt, heb ik ongemerkt direct in een hokje gestopt. Aan het begin van de film dacht ik dat het om net zo'n verhaal ging als "Papegaai vliegt over de IJssel", met als thema de vraag: een vluchteling uit een ver land komt in een oer-Hollands en streng christelijk dorp wonen, hoe zou dat gaan? Dus stop ik de vreemdeling meteen in het bijbehorende hokje. De vreemdeling weigert alcohol te drinken, dus het zal wel een moslim zijn. Hij zegt niets, dus hij spreekt zeker geen Nederlands. Hij is zeker pas kort hier. Hij is vast een politieke vluchteling uit een land als Irak of Iran. Het is dan wel raar dat hij geiten knuffelt en met hen kletst. Dat is volgens mij geen algemeen gebruik in Irak. Maar ja, mensen passen nooit helemaal in hokjes.

Van mijn interpretatie blijkt helemaal niets te kloppen. Hij is wel een soort vluchteling, maar hij blijkt van heel wat dichter bij huis te komen...



Comments: Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?