5/02/2015

 

Zwart-wit - deel 2

Ik was samen met een andere moeder de Koningsspelen op school aan het voorbereiden en we hadden het over de kwaliteit van de school. Ze klaagde dat er in een andere kleuterklas meer witte kinderen zaten, ze vond dat de klassen niet goed waren ingedeeld. "Ik ben niet tegen zwarte kinderen", zei ze, "maar ik wil graag een gemengde klas". Ik vond het maar raar. Ze komt zelf uit Suriname en ze heeft een lief donker zoontje. We hebben een stuk of zes autochtone kinderen in de klas, een kwart dus. Denkt ze nu echt dat de klas en haar zoontje beter gaan presteren als er een paar autochtone bleekneuzen extra in de klas zouden zitten? 

Aan de andere kant vind ik het ook geen goed plan om, zoals in Amsterdam, de computer lootjes te laten trekken voor welk kind op welke school geplaatst wordt. Ik vind dat ouders zelf een school moeten kunnen kiezen. Een school die bij hen past en die ze goed vinden voor hun kind. Het zou misschien goed zijn als ouders geen school meer kiezen die ver buiten hun wijk ligt. Dat ze binnen de wijk kijken wat ze de beste school vinden. In een zwarte wijk krijg je dan wel ook zwarte scholen. Scholen met alleen maar laagopgeleide allochtone ouders presteren vaak slecht. Dus is het wel goed om gemengde scholen na te streven. Als het lukt om wijken aantrekkelijk te maken voor verschillende doelgroepen dan krijgen we - als alle kinderen in de wijk naar school gaan - op den duur gemengde wijken met gemengde scholen.
Comments: Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?