5/05/2010

 

Het hart van de aap (een verhaal dat Amadou vertelde)

Er was eens een moeder krokodil die heel ziek was. Ze zei tegen haar zoon: "Ik moet zo snel mogelijk een apenhart eten om beter te worden, kun jij een aap doden en het hart voor mij meenemen? De jonge krokodil ging op pad. Hij ging naar de rivier waar alle dieren naartoe gaan om te drinken. Maar er waren geen apen bij de rivier, er was alleen een aap in de boom. "Wat een grote kokosnoten hangen er in deze palmboom!" zei de aap tegen de krokodil. De Krokodil antwoordde: "Dan moet je aan de andere kant van de rivier gaan kijken, daar zijn bomen met nog grotere kokosnoten." "Maar hoe kom ik aan de overkant", vroeg de aap, "ik kan niet zwemmen." "Klim maar op mijn rug", zei de krokodil, dan breng ik je wel. De aap springt uit de boom en klimt op de rug van de krokodil. Als de krokodil naar het midden van de rivier is gezwommen, duikt hij plotseling onder water, waardoor de aap van zijn rug valt. "Wat doe je nu?" vraagt de aap verschrikt. De krokodil legt uit dat zijn moeder ziek is en dat hij een apenhart nodig heeft om haar weer beter te maken. "Had dat me nou even eerder gezegd", zei de aap, "dan had ik mijn hart meegenomen. Nu heb ik het in de boom achtergelaten." "Oei, wat nu", vroeg de krokodil. De aap zei dat de krokodil hem maar terug moest brengen naar de boom dan kon hij zijn hart ophalen. Dus dat deed de krokodil. Terug in de boom zegt de aap: "Ha ha, ik kom mooi niet meer naar beneden. En ik had mijn hart al die tijd bij me, je denkt toch niet dat ik dat in de boom achterlaat."

Comments: Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?