5/05/2011

 

Verkeerde bezuinigingen

Ik zou een heleboel op deze blog willen schrijven maar ik kom er voorlopig nog niet aan toe. Ik hou het dus nog maar even bij een kort bericht. Ik las gisteren in de krant dat gemeenten fors bezuinigen op inburgeringscursussen. Gemeenten zijn niet meer verplicht om cursussen aan te bieden aan Europeanen, Turken en mensen die zich voor 1998 in Nederland hebben gevestigd. Als deze migranten zelf voor de cursus willen betalen dan kost dit minimaal 6.000 euro (dan moet je wel heel graag Nederlands willen leren).

Ik begrijp er niets van waarom er nu juist op de verkeerde dingen wordt bezuinigd. Jarenlang is er op gehamerd hoe belangrijk het is dat migranten de Nederlandse taal leren en integreren. Mijn man is Senegalees en ik merk zelf hoeveel het scheelt als hij Nederlands leert, hoeveel makkelijker hij dan deel kan nemen aan de samenleving. Niet alleen voor de migranten zelf maar ook voor de samenleving als geheel is dat belangrijk. Er zijn genoeg bezuinigingen mogelijk die meer geld opleveren en die niet zo schadelijk zijn voor de samenleving als geheel. Ik vind het ook erg onverstandig om Wajong uitkeringen te korten en het aantal plekken op sociale werkplaatsen te verminderen. Er zijn genoeg mensen die veel beter wat kunnen missen dan migranten en jong gehandicapten.

Comments: Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?