8/05/2005

 

De ontmoeting met de ander als vreemdeling


In mijn vorige post vertel ik (onderaan het document) over een gesprek dat ik heb gehad (in het Frans) met Fouad Laroui en Hamid Barrada. Ik vond dat gesprek meteen al indrukwekkend en heel relevant voor mijn proefschrift, en dat werd het nog meer toen ik er later langer over nadacht. En toen dacht ik dat ik misschien nog eens contact zou moeten opnemen met Hamid Barrada om nog één keer duidelijk uit te leggen wat de strekking is van mijn proefschrift, als hij zich daar meer in verdiept heeft dan kan hij mij misschien nog beter op weg helpen en hij vindt het vast leuk om te lezen.


Ook was Hidde verbaasd dat ik al weet wat de conclusie wordt. Ik hoef mijn gedachten alleen nog op te schrijven (en mij te veriepen in verwante filosofen zoals Heidegger, Husserl, Hegel en Derrida), maar het zal niet zo zijn dat ik over 4 jaar een totaal andere conclusie schrijf dan wanneer ik die nu alvast zou opschrijven. Het is niet zo dat ik een onderzoek ga doen en dat de uitkomst van het onderzoek mijn conclusie is. Ik heb een complete theorie bedacht, een analyse van de maatschappij die gebaseerd is op de filosofie van Levinas. Die theorie is al af, die moet ik alleen nog uitschrijven (niet dat dat weinig werk is).

Dus dacht ik: laat ik het dan inderdaad nu vast opschrijven, dat is ook meteen een handige gedachtenlijn om aan vast te houden bij het schrijven.

De ontmoeting met de ander als vreemdeling

Comments: Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?