7/11/2005

 

Internationale jonge humanisten

Dit weekend was ik in Parijs, ik heb een workshop interculturele communicatie gegeven voor de IHEYO conferentie (International Humanist and Ethical Youth Organisation, www.iheyo.org) die daar plaatsvond. Het was hartverwarmend, een verademing om daar te zijn, heel bijzonder. Ik ben vaak naar internationale jongeren congressen geweest, meestal via SIW (met de koepelorganisatie Alliance). Maar ik heb nog nooit meegemaakt dat de hele groep zo gemotiveerd was en geïnteresseerd in elkaars denkbeelden. Bij Alliance werd er vaak eindeloos vergaderd, met veel gekibbel over details en bureaucratische procedures. Bij SIW / Alliance is het doel om internationaal contact te bevorderen, maar eigenlijk weet niemand precies waarom we dat doen. Humanisten hebben een ander uitgaanspunt. Zij willen moreel goed met elkaar omgaan als mensen, ongeacht de culturele achtergronden van mensen. Er is veel aandacht voor mensenrechten, acceptatie van verschillen, intercultureel leren, stimuleren van een open blik en tegengaan van dogma's. Op die manier is er veel meer een inhoudelijke basis voor waarom je intercultureel contact wilt stimuleren en wat je daarmee wilt bereiken.

Verder waren het gewoon vlotte spontane jongeren daar, niet soft of geitenwollen sok. Maar wel jongeren die bewust over dit soort dingen nadenken, niet die alleen komen voor het feesten of de politieke machtsspellen die internationaal vaak worden gespeeld (dat nationale organisaties proberen op internationaal niveau zoveel mogelijk invloed te krijgen).

Ik moet het niet gaan idealiseren en er is vast van alles op aan te merken, maar tijdens dit weekend had ik het gevoel dat deze jongeren de filosofie van Levinas daadwerkelijk in praktijk brengen. Wanneer humanisme en ethiek de basishouding vormen maakt dat een groot verschil voor hoe mensen met elkaar omgaan. Het was een groot verschil met de hardheid, onverschilligheid, vastgeroestheid en haat die ik soms op Orkut tegenkom. Mijn ervaring in Parijs deed me goed, tegen het cynisme. Dit soort ervaringen zijn zeldzaam maar wel heel belangrijk.

(En verder was mijn workshop en presentatie een groot succes. Ik heb met Communicado Foundation nu vier keer een workshop gegeven: bij het Nederlands Sociaal Forum, twee keer voor de Cultural Analysis Summer Academy van de Universiteit van Amsterdam en nu dus in Parijs. Deze laatste keer was duidelijk de beste, ik ben nu echt tevreden over de inhoud en opzet van mijn presentatie en er was flink veel interactie met het publiek. Het was een goede volgorde om eerst het Kwinkslag interculturele kaartspel te spelen en het napraten / evalueren van het spel te laten overgaan in een presentatie over interculturele communicatie.)
Comments: Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?