6/06/2010

 

Cultuurverschillen

Hoe langer ik in Senegal ben, hoe meer ik het idee krijg dat er allerlei problemen kunnen zijn hier, maar dat cultuurverschillen niet de kern van het probleem zijn. Het is niet zo moeilijk om een andere cultuur te leren kennen en te begrijpen waarom mensen dingen op een bepaalde manier doen. Het is ook niet zo moeilijk om mensen met een andere culturele achtergrond met respect te behandelen en mensen niet onnodig te beledigen. Natuurlijk kunnen er makkelijk misverstanden ontstaan, dat je elkaar verkeerd begrijpt en dat je boos wordt over iets wat de ander gedaan heeft, terwijl hij het helemaal niet kwaad bedoelde. Maar als je allebei een open houding hebt, geduld hebt en goed naar elkaar luistert dan kom je er wel uit samen.

Ik heb liever een interculturele dan een monoculturele relatie, want voor een relatie met iemand uit een andere cultuur wil ik tenminste moeite doen, ik ben geduldig, ik luister goed en ik ben bereid me aan te passen. Van een Nederlandse partner verwacht ik dat hij niet moeilijk doet, dat hij "normaal" doet (wat ik normaal vind)...


Princesa de Africa


Comments: Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?