4/14/2009

 

Wat is er aan de hand?

Wat is er in hemelsnaam aan de hand met dit land, met de politiek en de media? Eerst de hetze tegen Tariq Ramadan die volgens mij nergens over gaat, en nu vragen de VVD en de PVV om het ontslag van een legerimam. Waar zijn deze politieke partijen mee bezig? Ik las vanmorgen de krant en ik begreep niets van wat er stond. Wat is er nu eigenlijk gebeurd? Blijkbaar heeft de imam Ali Eddaoudi vroeger (wanneer precies?) columns geschreven met kritische uitlatingen over de Nederlandse missie in Uruzgan. Hoe kan dat een reden zijn voor politieke partijen om voor te stellen hem uit zijn huidige functie te ontslaan? Waarom wordt dit voorstel nu gedaan terwijl zijn columns uit het verleden zijn? Waarom staat dit op deze manier in de krant (in plaats van het intern te bespreken)?

Het lijkt erop dat dit het tegenovergestelde is van bruggen bouwen in de multiculturele samenleving; het afbreken van bruggen. Geen toenadering zoeken tot "de ander" maar een poging van politieke partijen om "de ander" de mond te snoeren, zonder geldige reden. Deze vorm van polarisatie is zeker niet bevorderlijk voor de samenleving. Ik moest denken aan Levinas die begin jaren dertig dacht: "Wat is er aan de hand, hier is iets helemaal niet in orde en het lijkt erop dat het in de toekomst alleen maar erger zal worden." Niet dat ik verwacht dat er een nieuwe wereldoorlog aankomt, wel dat ik denk dat we kritisch moeten kijken naar wat er op dit moment gaande is en dat we deze ontwikkelingen een halt moeten toeroepen.
Comments:
Wanneer stond zijn column over de Nederlandse missie in Uruzgan, dat was in 2007.
Dus zo lang geleden is dat niet.
 
Bedankt voor de info. Twee jaar geleden is best lang en in ieder geval voor hij als legerimam werd aangesteld.
 
Wat noem je lang?
2 jaar vind ik kort, of had hij het in zijn sollicitatie brief moeten zetten?
 
Wat maakt het uit, lang of kort. Ik neem aan dat er een zorgvuldige selectieprocedure heeft plaatsgevonden. Ik begrijp niet waarom de VVD en de PVV zich nu hiermee willen bemoeien. Dit is volgens mij een interne aangelegenheid van het leger.
 
Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?