3/19/2008

 

El Hema

Maandagavond was ik naar een interview met Joris Luyendijk in de bib van Nieuwegein. In de pauze stond ik in de rij om "Het zijn net mensen" te laten signeren. Zijn blik viel op mijn T-shirt, waar een Arabische tekst op stond. Hij begon het meteen te vertalen. Hij herkende de woorden voor olijven en aardappels. Daarna aarzelde hij. Ik gaf de vertaling: "Jouw borsten zouden er prachtig uitzien met aardappelen en olijven." Hij was nogal verbaasd. Hij dacht al dat hij "borsten" had zien staan maar dat leek hem onwaarschijnlijk. Ik zei dat het een Marokkaanse versierzin was. Hij vroeg of ik in Marokko was geweest. Ik zei dat ik het bij de Arabische Hema had gekocht.

Grappig, deze anekdote. Het heeft iets symbolisch vind ik. Ik heb het T-shirt gekocht tijdens de opening van het Europese jaar van de Interculturele Dialoog in Den Haag. Ik heb zo mijn redenen om geïnteresseerd te zijn in de Arabische taal en cultuur (i.v.m. Khalid). Joris Luyendijk heeft zijn redenen om Arabisch te kunnen lezen. Maar ondertussen zijn we allebei Nederlander. Een eeuw geleden zou dit ondenkbaar zijn geweest. We zijn allebei een beetje wereldburger geworden. Een Arabische Hema met Halal rookworsten is ook al een heel mooi symbool van fusion / globalisering / transculturaliteit. Toen ik het T-shirt kocht vroeg ik me af wat het betekent om met zo'n tekst rond te lopen. Kan het als een belediging worden opgevat en vind ik dat erg? Wat zou ik ervan vinden als een Arabier met zo'n tekst in het Nederlands liep? Dat zou ik grappig vinden en niet erg. Wat zou ik vinden als ik uit een cultuur kwam waar vrouwen niet met versierzinnen waarin het woord borsten voorkomt op hun kleding lopen. Ja, dat kan beledigend zijn. Maar we zijn hier in Nederland waar dat wel kan, en dan ook wel in het Arabisch vind ik.
Ik ben benieuwd wat voor reacties ik krijg, laat ze maar komen. Mensen zullen Arabische letters snel met de islam/koran associëren denk ik, ze verwachten niet zo'n tekst. Voor dat verrassingseffect vind ik het T-shirt ook leuk. Ik zou nooit een Deense cartoon op mijn T-shirt dragen of met iets anders dat beledigend is voor moslims/Arabieren/allochtonen.
Maar op een bepaalde manier verdedig ik zo dan toch de "vrijheid van meningsuiting" ;)



Comments: Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?