12/14/2007

 

Naief en goedgelovig

Naïef:
1. onbedorven, zonder onoprechte bijbedoeling => argeloos, dazig, in alle onschuld, onnozel
2 onervaren terwijl dat niet zo zou moeten zijn => kwezelachtig

Goedgelovig:
1 vertrouwen hebbend in wat anderen zeggen => goed van vertrouwen zijn, lichtgelovig

We hadden in de kroeg een gesprek over het woord naief (en ook over goedgelovigheid).Mensen vinden mij vaak naief. Marten vond dat het geen negatieve eigenschap is om naief te zijn. Ik vind van wel. Maar het hangt natuurlijk af van welke betekenis je aan dat woord geeft. Dus heb ik het nu even opgezocht in de Van Dale. Vooral het argeloze, onnozele en onervaren terwijl ik eigenlijk ruim voldoende ervaring heb, dat klinkt naar (en kwezelachtig klinkt ook niet best ;)). Ik heb het idee dat iemand die naief is de werkelijkheid niet ziet maar leeft met zijn hoofd in de wolken. Totdat hij ooit hardhandig geconfronteerd wordt met de bittere realiteit en met een smak op de grond valt. Maar volgens mij zie ik wel de realiteit. Ik ben wel optimistisch van nature, maar ik ben niet blind. Ik zie mogelijke gevaren / risico's wel aankomen. En ik weet best dat de wereld / veel mensen behoorlijk verrot is / zijn.

En goedgelovig ben ik ook niet. Het is niet zo dat je mij van alles kunt wijs maken en dat ik dat dan maar aanneem als dom blondje. Ik geloof wel in goedheid, maar dat is iets anders (goed van vertrouwen klopt wel ongeveer).Volgens mij is er een verschil tussen naiviteit en idealisme. Ik ben wel een idealist, ik geloof dat ik de wereld kan verbeteren (al is het maar een heel klein beetje). Ik heb idealen die hooggegrepen zijn. Maar mijn verwachtingen van wat ik zal bereiken zijn volgens mij wel realistisch.
Als ik wil vasthouden aan wat ik als goedheid en rechtvaardigheid beschouw / voel, tegen beter weten in en tegen de stroom in van wat de meeste mensen vinden, als ik wil proberen het onmogelijke mogelijk te maken (ook al realiseer ik mij dat de kans groot is dat het niet lukt) dan vind ik dat ik niet onnozel ben.Aan de andere kant is het voor een deel wel waar dat ik mij soms onervaren gedraag terwijl ik wel ervaren ben. Ik blijf optimistisch, iets kan al 100 keer verkeerd zijn gegaan maar ik blijf dan geloven en hopen dat het de volgende keer wel goed gaat. Terwijl ik misschien betere voorzorgsmaatregelen zou nemen als ik wat sceptischer was.


Comments: Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?