3/03/2007
Conflict en mededogen - revisited

De discussie in het Cyber Filo Café is boeiend en gaat nog steeds voort (zie de twee berichten hieronder). Laat ik nog een keer een tekst hier plaatsen die ik voor de mailinglist heb geschreven...
De manier van denken van Etty Hillesum lijkt soms op boeddhisme, het passieve, rustige, accepterende, mediterende, vriendelijke.
Ik bedacht me dat mijn manier van denken anders is. Ik maak bewust onderscheid tussen goed en slecht en ik oordeel. Etty voelt geen haat of woede voor Hitler en zijn volgelingen. Ze is niet actief in het verzet, ze probeert niet om onder te duiken.
Bij de joodse filosoof Emmanuel Levinas is dat anders. Al in 1933 schreef hij “Enkele beschouwingen over het Hitlerisme”. Hij had een oordeel over rechtvaardigheid, hij wilde onrecht aan de kaak stellen en bestrijden. Dat is ook mijn persoonlijke houding. Hoewel ik wil voorkomen dat haat en verbittering mijn geest binnen dringen, geloof ik niet in een totaal pacifistisch en passief harmoniemodel. Ik weet heel goed dat mijn persoonlijke perspectief gekleurd en subjectief is, niet absoluut. Maar wat ik als rechtvaardig en onrechtvaardig beschouw is voor mij niet willekeurig. De dingen die ik oneerlijk vind, daarvoor wil ik me inzetten om verandering te bewerkstelligen, ook als het botsingen geeft. Ik wil niet alleen maar toeschouwer zijn van mijn leven, ik ben deelnemer.
Ik bedacht me ook dat mijn bereidheid tot mededogen met “de vijand” voor mij toch ook wel afhangt van de welwillendheid die ik aan de andere kant tegenkom. Het is lastig bruggen bouwen als het maar van één kant komt. Een houding van tolerantie, begrip en verzoening werkt het beste als die bereidheid er ook is aan de andere kant, verzoening werkt niet als eenrichtingsverkeer.
Het blijft erg moeilijk om het uit te leggen wat het probleem is van het toelaten van irrationele gedachten. Door overdreven negatieve dingen te denken of te zeggen over mijzelf of een ander, maak ik mijzelf of die persoon dood (figuurlijk), dan behandel ik mijzelf of de ander als een ding in plaats van als een mens. Het aan de kaak stellen van dat probleem is de kern van de filosofie van Levinas. Door te overdrijven, dingen te zeggen die niet kloppen, daarmee gaat het niet meer over de echte ander, maar over een verzonnen beeld, een irrationeel beeld, in mijn eigen hoofd. Daarmee onderdruk ik de ander, totaliseer ik hem. Ik praat over hem in zijn naam. Ik bestempel hem als slecht, waardeloos, ik creëer een beeld van een monster en het beeld van de echte ander die voor mij staat vervang ik dan door mijn verzonnen beeld. Daarna hoef ik met de echte ander geen rekening meer te houden, die kan ik ongemerkt schade berokkenen. Maar daarmee handel ik immoreel.
De manier van denken van Etty Hillesum lijkt soms op boeddhisme, het passieve, rustige, accepterende, mediterende, vriendelijke.
Ik bedacht me dat mijn manier van denken anders is. Ik maak bewust onderscheid tussen goed en slecht en ik oordeel. Etty voelt geen haat of woede voor Hitler en zijn volgelingen. Ze is niet actief in het verzet, ze probeert niet om onder te duiken.
Bij de joodse filosoof Emmanuel Levinas is dat anders. Al in 1933 schreef hij “Enkele beschouwingen over het Hitlerisme”. Hij had een oordeel over rechtvaardigheid, hij wilde onrecht aan de kaak stellen en bestrijden. Dat is ook mijn persoonlijke houding. Hoewel ik wil voorkomen dat haat en verbittering mijn geest binnen dringen, geloof ik niet in een totaal pacifistisch en passief harmoniemodel. Ik weet heel goed dat mijn persoonlijke perspectief gekleurd en subjectief is, niet absoluut. Maar wat ik als rechtvaardig en onrechtvaardig beschouw is voor mij niet willekeurig. De dingen die ik oneerlijk vind, daarvoor wil ik me inzetten om verandering te bewerkstelligen, ook als het botsingen geeft. Ik wil niet alleen maar toeschouwer zijn van mijn leven, ik ben deelnemer.

Het blijft erg moeilijk om het uit te leggen wat het probleem is van het toelaten van irrationele gedachten. Door overdreven negatieve dingen te denken of te zeggen over mijzelf of een ander, maak ik mijzelf of die persoon dood (figuurlijk), dan behandel ik mijzelf of de ander als een ding in plaats van als een mens. Het aan de kaak stellen van dat probleem is de kern van de filosofie van Levinas. Door te overdrijven, dingen te zeggen die niet kloppen, daarmee gaat het niet meer over de echte ander, maar over een verzonnen beeld, een irrationeel beeld, in mijn eigen hoofd. Daarmee onderdruk ik de ander, totaliseer ik hem. Ik praat over hem in zijn naam. Ik bestempel hem als slecht, waardeloos, ik creëer een beeld van een monster en het beeld van de echte ander die voor mij staat vervang ik dan door mijn verzonnen beeld. Daarna hoef ik met de echte ander geen rekening meer te houden, die kan ik ongemerkt schade berokkenen. Maar daarmee handel ik immoreel.

Het gaat me helemaal niet om het beheersen van emoties of het wegstoppen daarvan, juist niet. Natuurlijk is ons handelen voor een groot deel niet rationeel maar bijvoorbeeld gebaseerd op intuïtie, en dat is prima. Het gaat mij dus alleen om het herkennen van irrationele gedachten bij de ander en/of bij mijzelf die onderdrukkend werken, gedachten waarmee een mens als een ding wordt behandeld.

Het lukt me lang niet altijd op die manier, maar de moeite die het kost om de zaak te bewaken, die is het zeker waard.