10/23/2013

 

Het moet niet gekker worden

De afgelopen weken vraag ik me steeds af: Waar komt de hetze over Zwarte Piet toch vandaan? We hebben in Nederland een leuk kinderfeest dat al eeuwen zo gevierd wordt met cadeautjes,liedjes, surprises en gedichten. Nu doet er een VN werkgroep onderzoek naar het feest en vindt het hoofd van de VN werkgroep dat het moet worden afgeschaft. Ik heb nooit iets gemerkt van kinderen die zich racistisch gedragen omdat Zwarte Piet een beetje dom overkomt en ze dan gaan denken dat donkere mensen in het algemeen dom zijn (er zei ook al iemand voor de grap dat de Clini-clowns dan ook racistisch zijn want die komen ook een beetje dom over en die zijn meestal blank). Slavernij zegt kinderen al helemaal weinig en heeft voor hen niets met Sinterklaas te maken. Ik kan me voorstellen dat Zwarte Piet voor sommige donkere mensen gevoelig ligt en daar kunnen we best rekening mee houden en desnoods dan maar groene, blauwe en paarse pieten invoeren, maar het Sinterklaasfeest moet blijven bestaan! En ik hoop dat we snel ophouden met deze zinloze discussie en ons gaan bezig houden met belangrijke issues in de wereld...

***

Zondag 10 november:

Het is nu een paar weken later na mijn vorige blog post. 'Het moet niet gekker worden', schreef ik toen, maar het wordt steeds gekker. Nu wordt zangeres Anouk voor vuile slet en nigger lover uitgemaakt en ene ImaDima tweet dat de Duitsers de Hollanders hadden moeten vergassen. De tegenstanders van de tegenstanders van Zwarte Piet dienen klachten in bij het anti-discriminatiebureau. Waar gaat dit in godsnaam over? Kunnen we nu weer normaal gaan doen alsjeblieft?
Comments: Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?