5/20/2022

 

Ontmoeting met de ander - zonder angst

 Enis Odaci:

"De ontmoeting met de ander vraagt om kwetsbaarheid en openheid."

"Er is elke dag wel weer een angstig verhaal te vertellen. Blijf dan lekker in je huis met een boekenkast naar keuze, waar al jouw heilige waarheden in staan."

***

INTERRELIGIEUZE DIALOOG
Ik word uitgenodigd voor een duo-lezing met mijn bevriende predikant. In de uitnodigingsmail staat, heel sympathiek overigens, dat er angst is over hoe een gezamenlijke christelijke islamitische lezing zou landen in een lokaal dorpje. Of ze niet eerst met een commissie een andere lezing kunnen bijwonen om te zien wat onze boodschap is voordat we in het dorpje mogen spreken.
Met andere woorden: is er niet teveel een knieval of zoetigheid voor de islam? (of: een verwatering van het christendom)
Ik reageerde vroeger altijd op deze manier: ja hoor, nodig ons uit en wij gaan ons best doen om alle angsten en zorgen weg te nemen.
Maar nu doe ik een stap terug en besluit ik direct in te zetten op de eerlijke en open communicatie. Ik reageer op de uitnodiging met een gewetensvraag.
Als de gastheren met angst, wantrouwen en voorwaarden een lezing willen organiseren is het advies om ons niet uit te nodigen. "Uw wantrouwen is niet mijn last," zeg ik. "Uw angst is niet mijn verantwoordelijkheid om weg te nemen."
Ik kan alleen oproepen dat er een ontmoeting plaatsvindt en dan zou er iets moois kunnen gebeuren. Maar ik ga niet bewijzen dat de predikant en ik deugen. Dus we horen wel met welke grondhouding u ons wilt uitnodigen. Een goede avond. Zoiets.
Men zou dit kunnen zien als een gemiste kans, of misschien wel als een zelfvoldane houding. Maar weet je, er is elke dag wel weer een angstig verhaal te vertellen. Blijf dan lekker in je huis wonen met de boekenkast naar keuze waar al jouw heilige waarheden in staan.
In de ontmoeting met mensen kun je iets zien bij de ander, islamitisch of niet, waarvan je hart sneller gaat kloppen: een mens van vlees en bloed, die verhalen te vertellen heeft en misschien wel net zo onzeker of angstig is als jij. Dat vraagt om kwetsbaarheid en openheid.
De interreligieuze dialoog is kortom een intermenselijke dialoog waarbij je zelfs geen woord hoeft te spreken over je religie. Wat je gelooft blijkt wel uit de kwaliteit van je woorden.



Comments: Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?